top of page

Is bloggen "dood" ?


Als je, net zoals ik, veel blogs leest of volgt dan is het je vast niet ontgaan dat iedereen er opeens over praat of bloggen nou "dood" is of niet. Vandaag voeg ik me bij de meute mensen die hierover posten en gaan we hier eens lekker over praten/typen/lezen.

Deze 'wave' begon eigenlijk voor het merendeel wel bij Mascha van Beautygloss, die je vast wel kent. Zij kondigde namelijk recent aan dat zij zou stoppen met bloggen omdat haar passie lag in het filmen van filmpjes en steeds minder in het schrijven van artikelen. In haar nieuwste boek zette ze dan ook fijn dat ze zichzelf liever een beauty vlogger noemt in plaats van een beauty blogger, omdat bloggen dood zou zijn.

Ouch. Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, bloggen verandert alleen maar. Mascha mag van mij vinden wat ze wil maar om gelijk dan zwart op wit te zeggen dat bloggen dood is omdat je het zelf niet meer leuk vind is weer wat anders. Bloggen verandert gewoon in de zin van dat het nu moet concurreren met youtubefilmpjes. Fimpjes en artikelen zijn enorm verschillende media vormen, waarin iedereen zijn eigen voorkeur heeft.

Die van mij ligt nog steeds bij artikelen. Op de een of andere manier is het kijken van een filmpje voor mij meer een last dan het lezen van een artikel. Bij een filmpje moet je oortjes indoen en luisteren én kijken, terwijl je bij een artikel alleen maar hoeft te lezen. Ook verbruiken filmpjes meer GB's en MB's van je databundel waardoor ze minder bereikbaar zijn voor veel mensen. Een artikel laadt je snel nog even omdat dit toch niet zoveel data is, een filmpje van tien minuten is al gauw rond de 200 mb! Bij een artikel bepaal je je eigen tempo en kun je als je iets mist het makkelijker terugvinden, allemaal gemakken die ik mis in een filmpje. Nu kun je in een filmpje soms wel beter dingen demonstreren, dat geef ik toe. Een makeup tutorial die bestaat uit alleen maar foto's en tekst is veel minder aantrekkelijk dan een filmpje.

Ook verandert bloggen in de zin van dat het veel competitiever word. Als je begint ben je een van de blogs uit duizenden en moet je erg hard vechten voor jouw plekje in iemand's favorieten. Je word verwacht om gelijk al professionele foto's te hebben en elke week of dag te bloggen.

Nu zijn er ook betere veranderingen in de blogwereld. Blogger zijn word door de media en de maatschappij bijvoorbeeld eindelijk als een echt beroep gezien en bedrijven nemen bloggers en youtubers veel serieuzer. Ook ontstaat er rond bijna elke blog een veel hechtere fanbase en groep volgers die heel positief kunnen zijn en feedback kunnen geven. Bloggen word tegelijk ook bereikbaarder; start een simpele Tumblr, Blogger of Wix blog and you're basically set!

Voor mij is bloggen nog lang niet dood en ik denk dat het ook nog wel even zal duren voordat bloggen echt dood is. Voor nu zeg ik bye en tot in mijn volgende artikel :).

RECENT POSTS:
bottom of page